Про ситуацію, що склалася у Кропивницькому з невивезенням твердих побутових відходів через сильні снігопади та несвоєчасно прочищені дороги, чому й сьогодні в деяких мікрорайонах не вивозять сміття, «Без купюр» поспілкувалося з комерційним директором ТОВ «Екостайл» Анною Скічко. Так, за її словами, «Екостайл» обслуговує 6,5 тисяч точок щотижня. І якщо з цієї кількості кілька десятків точок не вивезено – це в рамках норми відхилення від графіку за несприятливих умов, переконують на підприємстві.
Ситуація зі снігопадом і невивезеним сміттям у місті наробила багато галасу. Які реальні причини затримки?
Причин кілька. По-перше, треба розрізняти вивезення сміття з приватного сектору та з територій багатоповерхівок. У нас і в людей різне розуміння того, що означає очищений від снігу контейнерний майданчик. Всі ми бачимо, яка в цьому році багатосніжна зима. І не могли не бачити, що в місті, в першу чергу, розчищали магістральні вулиці, а вже потім під’їзди до контейнерних майданчиків. Якщо під’їзд до нього і був розчищеним, то сам майданчик, на якому стоять контейнери на колесах, – ні. Чому це має значення? А тому, що вага одного заповненого контейнера понад 150 кілограмів, і їх спеціально обладнано колесами для зручного транспортування до автомобіля. Якими б сильними не були вантажники, підняти наповнений контейнер фізично не можливо.
Тим більше, що за один рейс вони мають вивантажити близько 150 контейнерів. Наші вантажники самі прибирали сніг і розчищали майданчики. Це забрало багато часу і зусиль, а результат все одно непомітний. Пройшло кілька днів, доки ЖЕО змогли підготувати майданчики для вивезення. Важче було з територіями ОСББ, оскільки у них не вистачає необхідної техніки. Не можна говорити, що ми не вивозили сміття по всьому місту, оскільки були ЖЕО, які у перший же день снігопаду правильно підготували контейнерні майданчики. Більше того, якщо й траплялися проблеми, ми їм телефонували й вони протягом півгодини вирішували питання. Були такі випадки, коли контейнерні майданчики розчищені, однак заїзд у двір – ні, зокрема і в центрі, де ми в перший же день працювали в режимі таксі.
З комунальними службами ми тісно і плідно співпрацювали. Велика проблема була через припарковані у дворах автомобілі. Проїзд між кучугурами і так вузький, а коли ще й машини паркуються – взагалі неможливий. На сьогодні – по всьому приватному секторі – ми в графіку. За тижневий цикл прибирання, залишилося прибрати точки лише по 30-му маршруту, що обслуговує вузькі та важкодоступні вулиці – це всього 34 дислокації. Маршрут прибирається щочетверга – минулі два четверга в ці точки були недоступні для проїзду сміттєвозів. Наразі погодні умови поліпшились, тому завтра зможемо забрати сміття до мінімуму, а то й зовсім прибрати.
Скільки обслуговуєте абонентів за тиждень і за добу?
«Екостайл» обслуговує 6,5 тисяч точок щотижня, 2 тисячі з яких вивозяться двічі. І якщо з цієї кількості кілька десятків точок не вивезено – це в рамках норми відхилення. За місяць ми вивозимо близько до 4 тисяч тонн відходів, 7-8 тисяч тонн у весняно-осінній період. А це сотні вагонів. Уявляєте масштаби роботи?! Ми абсолютно розуміємо, що не були готові до таких умов роботи, розуміємо невдоволення громадян. Це перша зима за роки нашої діяльності, яка загальмувала всі процеси, але ми зробили висновки, і знаємо, як уникнути подібної ситуації в майбутньому.
Машин вистачає для обслуговування всього міста?
Проблема не в кількості машин, у нас їх достатньо. Якщо майданчики і під’їзди до них не розчищені, не впорається й 10 машин. Протягом січня наші автомобілі погрузали в снігу 18 разів, 11 з них їх витягувала спеціалізована техніка. Для прикладу, 26 січня на вул. Гулака Артемовського наша машина буксувала 9 годин – ні ми, ні МНС не могли впоратися, поки хлопці не розчистили всю вулицю, і не відкопали машину вручну. За таких обставин ми не ризикували відправляти туди ж інший автомобіль. У звичному режимі роботи за місяць наші автомобілі проїжджають 20 тисяч кілометрів. Для порівняння, за 2 місяці ми долаємо відстань довжиною в екватор.
Є нарікання, що «Екостайл» забирає не всі відходи, залишаючи баки напівпорожніми? Чим це пояснити?
Дуже часто у контейнери для відходів викидають будівельне сміття. Ми його не забираємо ніколи – воно важке і маніпулятори в автомобілі не розраховані для такої ваги. Ми вивозимо тільки побутові відходи. У цьому випадку ЖЕО чи ОСББ мають забирати будівельне сміття. Ми забираємо лише перенакопичення, і це вантажники роблять вручну, бо контейнер не можливо зсунути з місця. У вихідні, за логістичними даними відділу ТПВ, кількість відходів удвічі більша.
Що стосується приватного сектору… Є нарікання на те, що сміття забирають, але залишається немало дрібного…
За правилами, вантажники мають забирати усе сміття з точки дислокації, але підмітати вони там не повинні. Ми постійно пояснюємо, що сміття потрібно виносити у міцних, а не 10-тикопієчних пакетах. Вони б не розривалися при найменшому ж русі. Навіть від бродячих собак чи котів не так багато сміття залишається, як від того, коли рветься пакет. Дехто виносить сміття у відрах, зокрема бабусі у приватному секторі. На одну дислокацію у нас виділено 3-5 хвилин, якщо ми прибираємо довше – збиваємося з графіку і можемо не доїхати до тих, хто чекає на машину в кінці маршруту. Є ще одна проблема у приватному секторі – люди виносять сміття, коли їм зручно, а не в день, коли приїжджає автомобіль. Коли ми побачили, що машини через сніг не можуть доїхати до них – одразу ж повідомляємо і квартальним комітетам і населенню через ЗМІ про те, щоб сміття виносили на магістральні вулиці. Проте роблять це одиниці, гори відходів накопичуються, а люди говорять, що не працюємо ми. Тут має бути взаємне розуміння і спільна відповідальність.